Equipe zorgbedrijven over het verbeteren van de zorg
In het aprilnummer van de ZorgScoop, het maandblad van de Rabobank, staat digitalisering in de zorg centraal. In deze ZorgScoop vertellen innovators en zorgondernemers over hun bijdrage aan de digitalisering in de gezondheidszorg. Onze CEO Jak Dekker vertelt over het gebruik van data binnen Equipe Zorgbedrijven. Lees het volledige artikel hieronder:
Equipe zorgbedrijven, een zelfstandig behandelcentrum actief in plastische chirurgie, heelkunde en hand- en polszorg, startte als een van de eerste zorgorganisaties met het meten van de uitkomsten van zorg op patiëntniveau. Inmiddels is het uitkomstensysteem volledig geïntegreerd in het primaire proces. Directeur Jak Dekker: “Met iedere patiënt bouwen we een digitale relatie op."
Met merken als Velthuis kliniek, Helder Kliniek en Xpert Clinic is Equipe zorgbedrijven als netwerkorganisatie actief in dertig locaties verspreid door Nederland. “Met Xpert Clinic zijn we marktleider in hand- en polszorg en die positie willen we uitbreiden, met zorg bij mensen thuis door middel van e-health tot complexere zorg in samenwerking met ziekenhuizen. Focuszorg organiseren we op een slimme manier, waarbij alles om meetbare kwaliteit draait."
Digitale relatie
Al in 2011 is Equipe gestart met het meten van uitkomsten van zorg op patiëntniveau. Dekker: “Met iedere patiënt bouwen we een digitale relatie op. Dat doen we met een persoonlijke webpagina. Op verschillende momenten in het behandeltraject ontvangen onze patiënten vragenlijsten over hun functioneren en kwaliteit van leven."
"Na ingrepen geven we instructies zoals oefeningen om thuis te doen. Tegelijkertijd verzamelen we met de vragenlijsten data waarmee we de zorg kunnen verbeteren. De patiënt laat ons weten hoe de behandeling verloopt en wij kunnen daarmee bepalen hoe effectief een behandeling is.” Van de data maakt Equipe vervolgens allerlei vergelijkingen tussen de persoonlijke situatie van een patiënt en zijn peer group. “Van een vrouw tussen de 45 en 50 jaar met een bepaalde handaandoening kunnen we bijvoorbeeld haar herstelniveau, pijnniveau en functionaliteit vergelijken met een grotere groep vrouwen.”
Shared decision making
"Data helpen enorm om met patiënten tot shared decision making te komen, stelt Dekker. “Je kunt het gesprek aangaan over wel of niet opereren, of over welk eindresultaat een patiënt op een bepaalde leeftijd kan verwachten. Soms besluit een patiënt om van een operatie af te zien, omdat dat over een iets langere periode tot hetzelfde eindresultaat leidt als een operatie."
"Juist de toevoeging van uitkomsten van zorg, zorgt voor andere gesprekken met patiënten en professionals."
Daarnaast kunnen we patiënten laten zien of hun herstel- of pijnniveau binnen de normale bandbreedte past. Valt iemand daarbuiten, dan nemen we meteen contact op met een patiënt. Tenslotte kunnen we met dit systeem onze medisch specialisten benchmarken op kwaliteit van zorg. Voor de hand- en polszorg doen we dat voor de hele keten. Het stimuleert onze professionals om het kwaliteitsniveau nog hoger te krijgen.“
Value based healthcare
“We willen een value based healthcare organisation zijn,” besluit Dekker. “Naast verbetering van uitkomsten van zorg kijken we daarom samen met de zorgverzekeraars hoe we de kosten in de keten kunnen verlagen. Ons uitkomstensysteem is nu volledig geïntegreerd in het primaire proces waar we de veiligheid, kwaliteit en productiviteit voortdurend meten. Juist de toevoeging van uitkomsten van zorg, zorgt voor andere gesprekken met patiënten en professionals. Voor iedereen is dat een enorme meerwaarde. Ik kan iedere zorgorganisatie aanraden daarmee te beginnen. Begin klein, maar begin.”
Bron: Verbeter de kwaliteit van zorg door data te delen, Rabobank